Artikels Jezelf het leven zuur maken

Jezelf het leven  zuur maken?

Dit doen we vaak wel, maar zonder dat we dit  beseffen. Maar nu praat ik eigenlijk over het verzuren van ons lichaam. Is uw lichaam te zuur? En wat betekent dit voor uw gezondheid? In het kort zal ik  hierover iets vertellen.

 

De mens eet en ademt…..dat is nodig om in leven te blijven. Zuurstof en voedsel geven ons lichaam energie om te kunnen functioneren, maar er ontstaat ook afval. Dit afval moet uitgescheiden worden en dat gebeurt  o.a. via de nieren, longen, darmen en de huid. Veel van deze afvalprodukten zijn zuur en moeten op weg naar hun uitscheidingsorgaan onschadelijk gemaakt worden. Als dit niet gebeurt, verbranden bij wijze van spreken onze organen. Wat heeft ons lichaam daarvoor nodig? Voor dit proces zijn o.a. mineralen onmisbaar. Deze moeten via onze voeding in ons lichaam komen en zijn in staat om deze zure afvalstoffen te neutraliseren. Het kan dus fout gaan, als er een tekort ontstaat aan deze mineralen. Dan kunnen de zure afvalstoffen de overhand krijgen en begint er een proces van verzuring. Gelukkig zit ons lichaam zo mooi in elkaar, dat het probeert deze disbalans tegen te gaan: het gaat haar eigen voorraad aanspreken, haalt bv. calcium uit de botten. Stel dat dit regelmatig zou gebeuren, kan dit op den duur  tot botontkalking leiden. Zo zijn er vele ziektes en aandoeningen, die kunnen ontstaan door verzuring. Dit gaat niet van de ene op de andere dag. Verzuring is een sluipend proces. U zult wel begrijpen dat het van groot belang is, dat we niet te veel zuren via onze voeding binnenkrijgen. Zuurvormende voedingsmiddelen zijn o.a. suiker, koffie,vlees, vis en worst. Het meeste groente en fruit zorgt  juist voor het onschadelijk maken van die zuren, dus nu weet u gelijk waarom groente en fruit  ook zo  belangrijk is voor onze gezondheid. Maar  wat lastig is, dat we bepaalde zuurvormende voeding wel weer nodig hebben om gezond te blijven. Vis bv. hebben we nodig voor de vetzuren. Het gaat dus om de goede verhouding. Ik onthoud het zelf zo: 1/3 van het voedsel mag bestaan uit zuurvormende stoffen. Dan zit je bijna altijd goed.

 

Stel uw eetpatroon zo samen dat de basenvormende levensmiddelen tweederde van uw voeding uitmaken. Hiertoe behoren fruit en groenten, aardappelen,kool, sla, kruiden (ook kruidenthee). Tot de zuurvormende levensmiddelen rekenen we vlees, vis, gevogelte, worst, kaas, kwark, yoghurt, witmeelprodukten en zoetigheid. U heeft beiden nodig , maar het gaat om de juiste verhouding!

Hoe kunt u nog meer een goede zuur/basebalans behouden?

  • Veel drinken. Let op voldoende vochtinname. Maar kijk uit: het gaat hier om neutrale vloeistoffen , dus niet om koffie, zwarte thee  of alcohol, maar om water en kruidenthee.
  • Beweging. Een wandeling in het bos of een stuk fietsen verbetert niet alleen de opname van zuurstof, maar bevordert ook het uitademen van koolzuur in de vorm van kooldioxide.
  • Stress vermijden. Probeer stress te vermijden, zo goed als u kunt. Probeert u zich wat minder vaak te ergeren( niet zo vaak ’zuur’ te kijken). Denk positief, lach wat vaker!
  • Zuuruitscheiding stimuleren. Ondersteun de zuuruitscheiding via de huid  bv. door regelmatig naar de sauna te gaan . Vermijd hierbij stress: niet te lang en niet te heet.
     
AddThis Social Bookmark Button